A inclusão de alunos com TEA no contexto escolar

Authors

  • Sara Araújo Castro FFI

Keywords:

TEA, School inclusion, Inclusive practices

Abstract

This research aims to address some important points of the educational inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD). It seeks to describe certain principles and general aspects about school inclusion, as well as the characteristics and assistance in the educational context of TEA. It consists of a qualitative research, which uses the bibliographic review that allowed understanding the inclusion of autistic students in educational contexts, which makes us deduce that, despite the existing policies and guidelines, which support inclusive education so that it is of quality, still it is not reflected in the school routine in a satisfactory way. Among the difficulties, there is still a lack of resources and there are little innovative methodologies that affect the development of students diagnosed with autism

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sara Araújo Castro, FFI

Aluna de Pós-Graduação (MBA) da Formação Faculdade Integrada, em curso ofertado mediante parceria estabelecida entre o Instituto Formação com a Secretaria Municipal de Educação de São José de Ribamar. E-mail: sarinhacastro23@yahoo.com.br

References

BELISÁRIO FILHO, José Ferreira; CUNHA, Patrícia. A Educação Especial na perspectiva da inclusão escolar: transtornos globais do desenvolvimento. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial; Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2010.

CARVALHO, R. E. Removendo barreiras para a aprendizagem. Porto Alegre: Editora Mediação, 2020.

CRUZ, T. Autismo e Inclusão: Experiências no Ensino Regular. 1. ed. Jundiaí: Paco Editorial, 2014.

CUNHA, E. Autismo e inclusão: psicopedagogia práticas educativas na escola e na família. 5. ed. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2014.

GAUDERER, E. C.; PRAÇA, E. T. P. O. Uma reflexão acerca da inclusão de aluno autista no ensino regular, 2011.

KHOURY, Lais Pereira. Manejo comportamental de crianças com Transtornos do Espectro do Autismo em condição de inclusão escolar. São Paulo, 2014.

MANTOAN, M. T. E. A educação especial no Brasil – da exclusão à inclusão escolar. Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Laboratório de Estudos e Pesquisas em Ensino e Diversidade – LEPED/UNICAMP, 2008.

MITTLER, Peter. Educação inclusiva: contextos sociais. Porto Alegre: Artmed, 2013.

SANTOS, Ana Maria Tarcitano. Autismo: um desafio na alfabetização e no convívio escolar. São Paulo: CRDA, 2008.

SCHMIDT, C. (Org.). Autismo: educação e transdisciplinariedade. Campinas, São Paulo: Papirus, 2013.

SILUK, Ana Cláudia Pavão (Org.). Atendimento Educacional Especializado: contribuições para a prática pedagógica. Santa Maria: UFSM, 2012.

Published

2025-08-21