A importância dos jogos pedagógicos no processo de ensino-aprendizagem no fundamental – anos iniciais da Escola Dr. Julio Matos 2
Keywords:
Pedagogical games, Elementary minor, Júlio Matos School 2Abstract
The present study seeks to demonstrate the importance of pedagogical games as a tool in the teaching- learning process of students of the fundamental of the Júlio Matos school in São José de Ribamar- MA, since games and playing are actions that encourage students to act and reason faster, thus developing motor and cognitive aspects, in addition to stimulating creativity, awakening in the child more and more interest in studying. Given this context, the general objective of the research is to understand what are the contributions of games as pedagogical resources for the teaching-learning process of students in Early Childhood Education at Júlio Matos 2 school, for the construction of the work, the methodology used was a bibliographical and from the field, where the data collected starts from an investigation with the students of the fundamental of the 2nd year class of the teaching institute of the morning shift of 2023, with the purpose of collecting information and data on the subject to be described in the construction of the research . In the end, it is concluded that games are an important methodology for the teachinglearning process of Early Childhood Education students, since they can be used in different ways and thus improving the development of pedagogical practices to be developed by teachers, in addition to contributes to social inclusion and improved health.
Downloads
References
BELISÁRIO FILHO, José Ferreira; CUNHA, Patrícia. A educação especial na perspectiva da inclusão escolar: transtornos globais do desenvolvimento. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial; Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2010.
CARVALHO, R. E. Removendo barreiras para a aprendizagem. Porto Alegre: Editora Mediação, 2020.
CRUZ, T. Autismo e inclusão: experiências no ensino regular. 1. ed. Jundiaí: Paco Editorial, 2014.
CUNHA, E. Autismo e inclusão: psicopedagogia, práticas educativas na escola e na família. 5. ed. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2014.
GAUDERER, E. C.; PRAÇA, E. T. P. O. Uma reflexão acerca da inclusão de aluno autista no ensino regular. 2011.
KHOURY, Lais Pereira. Manejo comportamental de crianças com transtornos do espectro do autismo em condição de inclusão escolar. São Paulo, 2014.
MANTOAN, M. T. E. A educação especial no Brasil – da exclusão à inclusão escolar. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Laboratório de Estudos e Pesquisas em Ensino e Diversidade – LEPED/UNICAMP, 2008.
MITTLER, Peter. Educação inclusiva: contextos sociais. Porto Alegre: Artmed, 2013.
SANTOS, Ana Maria Tarcitano. Autismo: um desafio na alfabetização e no convívio escolar. São Paulo: CRDA, 2008.
SCHMIDT, C. (org.). Autismo: educação e transdisciplinaridade. Campinas, São Paulo: Papirus, 2013.
SILUK, Ana Cláudia Pavão (org.). Atendimento educacional especializado: contribuições para a prática pedagógica. Santa Maria: UFSM, 2012.