A evolução educacional e seus impactos tecnológicos a partir da Educação 4.0 e 5.0 no novo contexto educacional

Authors

  • Regina Célia Diniz Abreu FFI

Keywords:

Education 4.0, Education 5.0, Technological impacts.

Abstract

The process of inserting technologies as a teaching-learning facilitator is a reality, therefore, it is necessary to understand the path that Education in the technological context has taken so far. Education 5.0 came to complement 4.0, which in addition to making use of already consolidated technologies in the classroom, comes with the proposal to also value the individual’s well-being, highlighting their cognitive abilities and contributing to their socioenvironmental awareness. it is based on bibliographical research carried out during the studies of the discipline in progress. The general objective of the present study is to study the transformations that occurred in the educational context until reaching Education 5.0. The specific objectives are to understand the concepts, differences, impacts and contributions of Education 4.0 and 5.0. In this way, the evolution in teaching modalities demonstrates how it is necessary to rethink educational processes, since the teaching-learning process is dynamic and needs to adapt to the social and political transformations of its time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Regina Célia Diniz Abreu, FFI

Graduada em Pedagogia. Especialização em Psicopedagogia. Mestranda em Tecnologias Emergentes em Educação pela Must University. Email: regina07204@gmail.com. Alunas de pós-graduação da FFI.

References

AQUINO, Julio Groppa. Do cotidiano escolar. Ensaios sobre a ética e seus avessos. São Paulo: Summus Editorial, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: Imprensa Oficial, 2018.

CUNHA, J. M.; WEBER, L. N. D.; STEINER, P. Escala de Agressão e Vitimização entre Pares. In: WEBER, L. N. D.; DESSEN, M. A. (Orgs.). Pesquisando a família: instrumentos para coleta e análise de dados. Curitiba: Juruá, 2009.

FALEIROS, Vicente de Paula; FALEIROS, Eva Silveira. Escola que protege: enfrentamento à violência contra crianças e adolescentes. Brasília: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2008.

LOPES NETO, A. S.; SAAVEDRA, L. H. Diga não para o Bullying: programa de redução do comportamento agressivo entre estudantes. Rio de Janeiro: ABRAPIA, 2013.

MADEIRA, Felícia Reicher. Violência nas escolas: quando a vítima é o processo pedagógico. São Paulo: Editora Moderna, 2016.

SCHILLING, Flávia. Sociedade da insegurança e violência na escola. São Paulo: Editora Moderna, 2015.

Published

2025-08-21