Ideb as an evaluation instrument to improve results in the early years of Escola Municipal José Câmara Ferreira in São José de Ribamar – MA

Authors

  • Eva Cruz Ramos Formação Faculdade Integrada
  • Solange Cristina Alves Reis Formação Faculdade Integrada
  • Sônia Regina Marques da Costa Formação Faculdade Integrada

Keywords:

IDEB, SAEB, Learning, Students, Writing

Abstract

This article aims to clarify the importance of analyzing the data collected in IDEB for the creation of strategies that will collaborate with the advancement in the proficiency indexes of students in the 5th grade class of the José Câmara school in the year 2023. general objective to bring reflections about IDEB and thus contribute to the creation of strategies that result in quality for the development of reading, interpretation and writing learning of the Portuguese language and mathematics of the students of the 5th grade class, of the afternoon shift.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eva Cruz Ramos, Formação Faculdade Integrada

Aluna de Pós-Graduação (MBA) da Formação Faculdade Integrada, em curso ofertado mediante parceria estabelecida entre o Instituto Formação com a Secretaria Municipal de Educação de São José de Ribamar.

Solange Cristina Alves Reis, Formação Faculdade Integrada

Aluna de Pós-Graduação (MBA) da Formação Faculdade Integrada, em curso ofertado mediante parceria estabelecida entre o Instituto Formação com a Secretaria Municipal de Educação de São José de Ribamar.

Sônia Regina Marques da Costa, Formação Faculdade Integrada

Aluna de Pós-Graduação (MBA) da Formação Faculdade Integrada, em curso ofertado mediante parceria estabelecida entre o Instituto Formação com a Secretaria Municipal de Educação de São José de Ribamar.

References

AZEVEDO, J. M. L. O Estado, a política e a regulação do setor educacional no Brasil: uma abordagem histórica. In.: FERREIRA, N. S. C; AGUIAR, M. A. S. Gestão da educação: impasses, perspectivas e compromissos. São Paulo: Cortez, 2001.

BRASIL, Lei de Diretrizes e bases da educação nacional: nova LDB (Lei nº 9394). Rio de Janeiro: Qualitymark, 1997.

_____. Lei nº 10.172, de 09 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Brasília, DF: Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2001. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm

. Acesso em: 13 jan. 2023.

_____. Decreto nº 6.094, de 24 de abril de 2007. Dispõe sobre a implementação do Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação, pela União Federal, em regime de colaboração com Municípios, Distrito Federal e Estados, e a participação das famílias e da comunidade, mediante programas e ações de assistência técnica e financeira, visando a mobilização social pela melhoria da qualidade da educação básica. Presidência da República. Brasília, DF: Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 25 abr. 2007. Seção 1. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato20072010/2007/Decreto/D6094.htm

. Acesso em: 13 jan. 2023.

_____. Ministério da Educação e Cultura. Cria o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica. Portaria n. 1.795, de 27 de dezembro de 1994. Diário Oficial da União, Brasília, 28 dez. 1994. Seção 1, n. 246, p.20.767-20.768.

_____. Ministério da Educação. O que é o IDEB: IDEB. 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conheca-o-IDEB

. Acesso em: 18 ago. 2023.

BROOKE, N.; SOARES, J. F. Pesquisa em eficiência escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2008.

CAMPOS, Casemiro de Medeiros. Saberes docentes e autonomia dos professores. 2. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2009.

COELHO, M. I. M. Vinte anos de avaliação da educação básica no Brasil: aprendizagens e desafios. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 59, p. 229-258, abr./jun. 2008.

DOURADO, L.F. Políticas e gestão da educação básica no Brasi: limites e perspectivas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, 2007.

FERNANDES, R. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB). Brasília: Inep, 2007. (Texto para Discussão, n. 26). Disponível em: https://goo.gl/VJpTTF

. Acesso em: 2 ago. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

LABURÚ, Carlos Eduardo; ARRUDA, Sérgio de Mello; NARDI, Roberto. Pluralismo metodológico no ensino de ciências. Ciência & Educação, v.9, n. 2, p. 247-260, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v9n2/07.pdf

. Acesso em: 28 jul. 2023.

MACHADO, Cristiane. Avaliação Externa e Gestão Escolar: reflexões sobre o uso dos resultados. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 70-82, jun. 2023.

SAVIANI, Dermeval. PDE - Plano de Desenvolvimento da Educação: análise crítica da política do MEC. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2009.

Published

2025-08-21