Cenário do currículo adotado na rede municipal de São José de Ribamar com ênfase ao componente curricular – Geografia
Keywords:
Common National Curriculum Base, Curriculum, Elementary School Final Years, Teaching Geography, Municipality of São José de Ribamar - MA.Abstract
The motivation for this work was based on the need to deepen knowledge about the BNCC and the adopted Curriculum, in the school experience in the municipality of São José de Ribamar, as an opportunity to read, reflect and continue learning Geography. It is a systematic process of materializing information, documents, articles, works that discuss the topic to transform them into knowledge and the qualitative praxis of education, in this way visualizing the paths traced for implementation and experiences lived as paths of Curriculum in the municipal network. Thus, the understanding of the National Common Curricular Base (BNCC), which is a normative document that defines the organic and progressive set of essential learning that all students must develop throughout the stages and modalities of Basic Education, although it does not correspond to the Curriculum, guides it in its preparation, as well as the Curriculum Document of the Maranhense Territory (DCTMA). In this clear perspective of enabling all schools in the country and consequently students to have guaranteed an equitable education, clearly considering the cultural traits and peculiarities of each school community, thinking about the reality of Ribamarão. Given this context, the general objective is to: Analyze the curriculum adopted from the curricular component – Geography, in the municipal network of São José de Ribamar. And the Specific objectives: Collect the data and curriculum used on the network; Characterize the implementation of the approach taken; Display and highlight the documents that support the curricular approach prepared on the network. The phenomenological approach was used to describe this process of implementing the curriculum in the municipal network and thus achieving the highlighted objectives, based on qualitative research, with bibliographical survey and reflection, observation and analysis to describe this article. From which it was possible to infer that the use of the geography curricular component is based on the BNCC, DCTMA, and that the municipal network’s curriculum is under construction.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Disponível em: Acesso em: 27 Set 2023.
BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica; Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão; Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional de Educação; Câmara de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC; SEB; DICEI, 2013. Disponível em: Acesso em: 27 Set 2023.
BRASIL. Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República. Caderno de Educação em Direitos Humanos. Educação em Direitos Humanos: Diretrizes Nacionais. Brasília: Coordenação Geral de Educação em SDH/PR, Direitos Humanos, Secretaria Nacional de Promoção e Defesa dos Direitos Humanos, 2013. Disponível em: Acesso em: 27 Set 2023.
BERNSTEIN, B. On the classification and framing of educational knowledge. In: YONG, M. F. D. (Org.) Knowledge and control. London: Collier-Macmillan, 1971. p. 47-69.
CHIZZOTTI, A. A pesquisa em Ciências Humanas e Sociais. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 1995.
FERNANDES, C. de O. Indagações sobre currículo: currículo e avaliação. – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.
GOODSON, I. F. Currículo: teoria e história. Petrópolis: Vozes, 1995.
KELLY, A. V. O currículo: teoria e prática. São Paulo: Harper e Row do Brasil, 1981.
LENCIONI, Sandra. Região e Geografia. São Paulo: EDUSP, 2003.
MARANHÃO. Documento Curricular do Território Maranhense: para a Educação Infantil e o Ensino Fundamental (DCTM). Rio de Janeiro: FGV Editora, [2019].
MINAYO, M. C de S. Ciência, Técnica e Arte: Desafio da Pesquisa Social. In: DESLANDES, Suely Ferreira; CRUZ NETO, Otávio; GOMES, Romeu; MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, Rj: Vozes, 1994.
NASCIMENTO, T. F.; COSTA, B. P. Fenomenologia e geografia: teorias e reflexões Geografia. Ensino & Pesquisa, Vol. 20 (2016), n.3, p. 43-50 ISSN: 2236-4994 DOI: 10.5902/2236499420152.
ONU. Organização das Nações Unidas. Transformando Nosso Mundo: a Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. Disponível em: Acesso em: 27 Set 2023.
SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3 ed. Porto Alegre: Penso, 2017.
YOUNG, M. F. D. O futuro da educação em uma sociedade do conhecimento: o argumento radical em defesa de um currículo centrado em disciplinas*. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 48, p. 609-623, set./dez. 2011. Disponível em: Acesso em: 27 Set 2023.
____. Por que o conhecimento é importante para as escolas do século XXI? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 46, n. 159, p. 18-37, jan./mar. 2016. Disponível em: Acesso em: 27 Set 202.